Greetingssanne.reismee.nl

Ierse Cultuur / Dagelijks Leven

Hoi allemaal!

Ik denk dat dit mijn laatste blog vanuit Ierland gaat worden.. Want 30 mei vertrek mijn vliegtuig alweer vanuit Dublin terug naar huis. De tijd is echt heel snel gegaan… Morgen zie ik na school papa, mama en Jesse en Wiebe alweer!!

Nu ik hier al lang zit weet ik al heel veel over de Ierse cultuur en het dagelijks leven hier ;) In dit blog praat ik over wat mij is opgevallen en wat ik ervan vind. :)

Taal

Ja de Ieren hebben een Ierse taal. Die werd iets meer dan honderd jaar geleden nog heel veel gesproken hier. Maar doordat de Engelse de Ieren verplichtte om Engels te praten toen ze het hier overnamen praat bijna meer niemand Iers.

De kinderen krijgen de taal al wel vanaf jongs af aan op school en ze volgen het verplicht tot ze de middelbare school verlaten. En doen er examen in.

Veel mensen vinden het onzinnig om het te leren. Het wordt nog wel gebruikt, in hele kleine afgelegen gebieden. Verder spreken ze gewoon heel goed engels en hebben ze echt geen groot accent. Hoewel ik soms wel moeite heb om een oudere man te verstaan.

Taxi

In Ierland is alles ver weg in Nederland zou ik nooit een taxi nemen maar hier doe ik het zeker 1 of 2 keer per week. Ik heb wel een fiets die ik kan gebruiken maar dat kost heel veel tijd en energie. Ik woon op 5-7 minuten rijden met de auto van Virginia, maar met de fiets is het 25 minuten heen en 40 minuten terug… Terug moet ik namelijk veel meer omhoog.

Duur

Het leven in Ierland is veel duurder dan in Nederland. Je ziet het al aan de prijzen van producten bijvoorbeeld een zak doritos kost hier al snel rond de 3,-. En je hebt een license nodig voor je tv en hond. Daar moet je elk jaar ook nog zo’n 150,- aan uitgeven en als je geen license hebt kom je in de problemen.

Alcohol

De Ierse zijn bekend om hun pubs en het vele drinken. Dit klopt ook wel, ze gaan vaak naar de kroeg en belangrijke verjaardagen worden met veel bier gevierd. En als ze drinken is het ook meteen een hele hoop. Mijn gastvader gaat gemiddeld 1 keer in de twee weken naar de pub.

Afvoersysteem

Ze hebben hier geen afvoersysteem zoals in Nederland, al het water wat je gebruikt met douchen, de wc, afwassen, e.t.c. Komt allemaal terecht in een grote water tank onder de grond in de tuin. Deze wordt elk jaar geleegd. Ik denk dat het te duur is hier afvoersystemen aan te leggen, omdat alle huizen zover uit elkaar staan.

In de dorpen en steden heb je wel afvoersystemen. En ik weet alleen hoe het hier in dit gebied op het platteland aan toe gaat dat kan overal anders zijn.

Familie’s wonen bij elkaar

Dit vond op het begin en nu nog steeds wel best bijzonder. Bijna alle familie’s wonen echt maar een paar seconden/minuten van elkaar vandaan. De vader van mijn hostmoeder woont 2 huizen links van ons. En de andere opa en oma wonen in een aanliggende straat. Verder wonen una’s twee broers aan de andere kant van de weg. En zo zijn er nog veel meer familie’s. Dit komt omdat de ouders bijvoorbeeld een stuk grond voor hun kinderen kopen en dan bouwen de kinderen er een huis op.

Dit is niet met elke familie zo.

Geen huisnummers

Iets kleins waar ik toch aan moest wennen is dat ze hier nergens huisnummers hebben, ze hebben wel een postcode en soort gebied naam. In Virginia hebben ze dan weer wel huisnummers.

Toothfairy

Alle kinderen in Ierland hebben hun eigen tandenfee. Er is een klein deurtje in de muur of ze gebruiken een poppenhuis. Mijn broertjes en zusje hebben een klein deurtje in de muur die niet open kan. Ze schrijven er brieven naar en de “tandenfee” schrijft terug. Mijn zusje heeft zelfs een kleding lijntje voor de tandenfee opgehangen waar ook een paar kleren aanhangen.

(Ik heb foto’s toegevoegd.)

Laprachrauns

Iedereen heeft wel gehoord over de kleine mannetjes met hun pot goud aan het einde van de regenboog. Dat komt uit Ierland, ze hebben hier ook een heel museum in Dublin geweid aan deze mannetjes. Ik ben in dat museum geweest en het was echt heel leuk.

Er zijn verschillende sprookjes met deze mannetjes erin en die worden voorgelezen aan de kinderen.

Rood haar

Voordat ik hier kwam had ik heel veel roodharige verwacht, het zijn er ook wel meer dan in Nederland, maar echt minder dan ik eerst dacht.

Afval verbranden

Dit is echt heel slecht voor de natuur maar hier op het platteland wordt nauwelijks gerecyceld. Dit heeft een hele simpele reden het is heel duur om afval op te laten halen. Mijn gastfamilie had het eerst wel maar omdat ze daarna werden verplicht om ook nog afval bakken aan te schaffen (eerst zetten ze gewoon plastic zakken buiten.) en het nog duurder werd besloten ze het zelf te verbranden. Het is verboden het in open veld te verbranden maar als je het in een openhaard verbrand kan het wel. Dus bouwden ze een openhaard in de schuur.

Gevaarlijke wegen

De wegen zijn hier heel erg gevaarlijk iedereen draagt altijd een fluoriserend jasje en Ierland staat zelfs heel hoog in de lijst voor gevaarlijkste wegen. Zelfs al zou ik mijn jasje niet dragen voor de schoolbus stop naar mijn huis wat ongeveer 3 minuten is vind mijn gastmoeder dat al echt niet fijn. Ze wilt dat ik het echt altijd draag. Ze worden hier ook gratis uitgedeeld. Dus draag ik het met de hond uitlaten, hardlopen en fietsen.

Met fietsen moet ik ook een helm op, mis het echt om zonder helm te fietsen, maar ze hebben hier ook nergens fietspaden.

Ierse tijd

Dus de Ieren die zijn altijd later dan de afgesproken tijd. Wat wel bij mij past ;). Bij alles komen ze later dan ze zeggen zelfs de bussen. Al hoort de bus er 8:25 te zijn is hij er altijd pas 8:30 of 8:35. En de rugby training startte altijd om 10 uur maar iedereen kwam pas aan om 10 over 10 of later.

Helaas werkt het op school niet op die manier daar moet je wel om 9 uur bij je klaslokaal zijn.

Aardappelen, aardappelen en nog eens aardappelen…

Ieren groeien op met aardappelen, bijna iedereen vind ze lekker en ze maken het op verschillende manieren klaar. Meestal heb ik bij het avondeten standaard twee aardappelen op mijn bord en staat er een bakje met boter op tafel. Dan prakken ze de aardappelen en doen ze daar boter doorheen.. Zelf vind ik dat echt niks. Mijn gastmoeder eet er soms zelf 4 op een avond. Verder is het eten ook heel simpel, altijd een beetje groente en vlees.

Huizen

Ik moet zeggen dat ik het hier echt prachtig vind en hier op het platteland zijn alle huizen echt heel groot. En dat is niet omdat ze rijk zijn, maar omdat dat gewoon heel normaal is. Op het begin dacht ik soms echt dat is niet normaal groot die moet wel heel rijk zijn! Maar ik zag eigenlijk overal grote huizen. Mijn eerste gastfamilie had een normaal huis en niet mega groot, maar het gastgezin waar ik nu in zit heeft een groot huis alleen ze zijn niet rijker dan de rest.

Natuur

Verder is de omgeving hier echt prachtig! Ierland heeft zo veel groen overal! En de dorpjes zijn allemaal zo klein. Overal zie je gewoon uitgestrekte grasvelden. Verder vind je hier echt super veel meren, helaas zijn ze wel allemaal heel vervuild en zijn er stromingen waardoor je onder water wordt getrokken waardoor iedereen dus afraad om er in te zwemmen..

Leeftijd

Ik ben er hier achter gekomen dat een leeftijd van iemand vragen echt een taboe is. Stephen, mijn gastvader was jarig. Ik vroeg aan Una hoe oud hij eigenlijk was geworden. Ze zei 30. Maar daarna zei ze. Je kan dat beter niet vragen, je krijgt bij Ierse mensen nooit een eerlijk antwoord over leeftijd.

Ze vond het echt niet erg dat ik het vroeg, maar dat is omdat ze me kent. En ik niet wist dat dat eigenlijk niet kon. Mijn gast broertjes en zusjes weten niet eens hoe oud hun ouders zijn, ze vroegen het rondom de verjaardagen, maar kregen er geen antwoord op.

Verjaardagen

Verjaardagen worden echt heel klein of niet gevierd. We aten een klein stukje cake en we gaven een verjaardags kaart aan mijn gastvader. Geen cadeaus of bezoek. Bij Una’s verjaardag kwam alleen haar beste vriendin met haar vriend langs.

Maar als iemand 40, 50, 60, … Wordt is het een heel groot feest. Iedereen drinkt een hoop en er worden veel mensen uitgenodigd.

Verder feliciteer je ook echt alleen de Jarige, dat vinden ze wel echt heel raar dat wij iedereen feliciteren.

Heel anders dan de Nederlandse standaard verjaardagen, zitten in een kring en kaas en worst eten ;).

Katholieke geloof

Ik dacht dat het geloof hier streng werd nageleefd, maar dat is echt niet zo. Wel is bijna iedereen hier christen en gaan ze allemaal wel naar de kerk. Maar echt niet elke week en er is hier niet iets zoals bidden voor het eten.

Wel is de eerste communie heeeeel groot! Op het begin snapte ik maar niet waarom ik in zoveel kleding winkels trouwkleren voor kinderen zag. Ik heb het toen een keer gevraagd waarom er in elke kleding winkel een gebied was met allemaal trouwkleren voor kinderen en het bleek kleding voor de eerste communie te zijn. Oeps! ;)

Ze hebben allemaal verschillende jurken of colbertjes. Maanden van te voren beginnen mensen al met voorbereiden. Zelfs de broertjes en zusjes van degene met de eerste communie moeten er op en top uitzien. En familie komt op bezoek en je laat zelfs je haar speciaal doen bij de kapper.

Schoolbus

Iedereen gaat hier dus met de schoolbus naar school, of lopend als je dichtbij woont of je wordt met de auto gebracht. In mijn eerste gastgezin werd ik met de auto gebracht, maar nu ga ik met de schoolbus. De schoolbussen hebben allemaal een toegewezen gebied waar ze iedereen ophalen. Zoals ik al zei woon ik 5-7 minuten van Virginia, maar elke keer als ik naar school ga zit ik voor 40 minuten in de bus, omdat hij iedereen moet ophalen.

En doordat er schoolbussen zijn start en eindigt iedereen op dezelfde tijd met school.


Ierland is prachtig en de mensen zijn heel relaxt. De meeste mensen kennen elkaar hier ook. Ze groeten hier op straat met ‘Hello, how are you?’ Ik blijf maar antwoorden dat het goed met me gaat, maar je moet gewoon ‘Hello.’ terug zeggen :). Ik ga Ierland met al deze mensen en de mooie natuur echt ontzettend missen, maar kan ook niet wachten weer terug in Nederland te zijn…

Zoals ik al zei zie ik mijn ouders en broertjes morgen dus al, kan niet wachten! Dan reizen we een weekje rond en dan gaan we samen met hetzelfde vliegtuig terug! Heb echt heel erg gemixt gevoel hierbij maar ben meer toch blij om iedereen weer te kunnen zien en te spreken en gewoon weer thuis te zijn!

Tot snel Nederland!

Groetjes uit het prachtige Ierland, Sanne

Reacties

Reacties

Miriam

Hey Sanne,
Echt een hele leuke blog om te lezen, Geniet nog even helemaal van je laatste weekje!
Ik zie je snel weer, dikke kus van mij!

Amy

Heeyy!
Echt super leuk om alles te lezen ;)
Ik kan niet wachten om je weer te zien!
XxAmy

ROS

Hey Sanne, How's it going?
Wow! Time has really flown! At least you're coming back just as the weather here is getting better. Enjoy your final week in Eire and hope to see you soon, or next school year at the latest.
Take care,
JERoest

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!